Standalone Skin in ETS2

Handleidingen over verschillende onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Lid
Lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:34
Locatie: Echt

Standalone Skin in ETS2

Bericht door Bart »

Onderwerp: Skinnen d.m.v. Photoshop
Moeilijkheidsgraad: Rood!
Maker: Bart van Ham
Games: Euro Truck Simulator 2
Benodigdheden: Adobe Photoshop, TobjEdit & NVidea DDS Plugin.
Benodigde kennis: zie boven
----------------------------------------------------------------------------------------------
ALS PLAATJES TE KLEIN OM TE LEZEN ZIJN EVEN OPENEN IN EEN NIEUW TABBLAD VOOR 1920x1080 FORMAAT

Deze tutorial legt het skinnen in ETS2 uit. Er moeten heel wat textbestandjes bewerkt worden dus lees goed en let goed op.

Ik ga er vanuit dat je Photoshop al geinstalleerd hebt. Om .dds bestanden te kunnen openen gebruik ik de plugin voor Photoshop.
Deze is HIER te downloaden. Installeer deze en de functie om dds bestanden te openen wordt automatisch aan Photoshop toegevoegd.

Let op welke versie je download. Meestal zie je duidelijk of je een 64bit versie van Photoshop hebt. Zie je dit niet (in de naam van de snelkoppeling bijvoorbeeld), heb je waarschijnlijk de 32-bit versie nodig.

Download Tobjedit HIER. Dit is een uitvoerbaar bestandje en hoeft niet geïnstalleerd te worden. Wel eerst even uitpakken met WinRAR.


Het makkelijkste is om een bestaande skin te gebruiken, zo heb je alle bestanden bij de hand om te beginnen. Download deze skin, hier staan alle mappen en bestanden in die we later gaan gebruiken. Dit is een voorbeeld waarbij we een Scania gebruiken, je zult zien dat het voor de hand ligt hoe je het voor een ander merk moet doen.

Gedownloade .scs bestanden kunnen gewoon geopend worden met WinRAR. Dubbelklik op de SCS om de mod te openen.
Sleep daarna alle drie de mapjes eruit om de mod uit te pakken



Het .scs bestand kun je nu verwijderen en als het goed is heb je nu de drie mapjes nog over.


Laten we met het lastigste beginnen. Het aanpassen van de def bestandjes. Open het mapje "def".
En blijf de mapjes openen tot aan het eind. Je komt langs de volgende mapjes;
"vehicle",
"truck",
"scania.r" (verander deze waarde als je later een andere truck wilt gebruiken)
"paint_job"

En daarin staat een .sii bestand.


Het is erg belangrijk dat alle bestandsnamen kloppen. Verander de naam van elke skin, zo voorkom je dat skins elkaar gaan overschrijven. In bijna elk bestandje worden andere bestandsnamen genoemd, het is belangrijk dat deze blijven kloppen anders kan het spel de juiste bestanden niet vinden.
In dit voorbeeld noemen we het .sii bestand "tutorialskin"


Open het sii bestand met kladblok. Van deze skin kun je de kleuren ingame aanpassen. In de skin passen maximaal 4 kleuren.
Onderaan de tutorial staat deze stap nogmaals, speciaal voor skins met veel kleuren en special paints.

- verander in de bovenste regel "tld" naar "tutorialskin". Er staat ook "scania.r" verander deze ook als je een ander merk skint. Het is de naam van het mapje waar je zojuist langskwam.

- verander de name van de skin naar wat je zelf wil. In dit voorbeeld gebruik ik "Tutorial Skin"

- verander prijs en unlocklevel naar gelang.

- nu kom je bij het regeltje "icon". Verander dit in "icon_tutorialskin". Deze regel heeft betrekking op de miniatuurweergave van de skin die je links in de truckwinkel ziet staan. De bestanden daarvan komen we zometeen tegen.

- Kleuren slaan we over, deze kunnen toch ingame veranderd worden dus dat is hier niet nodig.

- Ga naar de regel "paint_job_mask". Dit verwijst naar de daadwerkelijke skinbestanden. Verander dit in "paintjob_tutorialskin.tobj"

Het zou er nu zo uit moeten zien;
Sla het op en sluit kladblok af.


Ga een aantal mappen terug tot je weer bij de drie hoofdmappen uitkomt.
Nu is de map "materials" aan de beurt. Klik wederom alle mapjes door. Je komt langs "ui" en "accessory".

Aan het eind zie je drie bestandjes staan. Een .dds, een .tobj en een .mat.


Zojuist hebben we in het .sii bestand bepaald dat de bestandsnamen van het icoon "icon_tutorialskin" zullen heten. Verander alle drie de bestandsnamen!


Open het .mat bestand met kladblok. Pas de inhoud aan, aan de bestandsnamen die we net gebruikt hebben; Nu verwijst het correct zoals je ziet.


Sla op en sluit kladblok weer af.
Nu veranderen we het .tobj bestand van het icoon met TobjEdit.


Open TobjEdit


Ga naar File > Open en zoek het .tobj bestand waarmee we willen werken.


Je ziet wederom een oude bestandsnaam, zorg ervoor dat het wordt aangepast naar de nieuwe situatie


Sla op en sluit af.
Let op, tijdens het opslaan gaat af en toe iets mis. Open het .tobj bestand nogmaals om te checken of er geen vreemd teken achter de regel is komen te staan. Dit zou je spel kunnen laten crashen dus controleren kan geen kwaad.

Het .dds bestand bewaren we voor later.

Ga weer terug naar het begin. Nu is de map "vehicle" aan de beurt! Ga alweer alle mapjes door; je komt langs "truck", "upgrade" en "paintjob".
Je ziet twee bestandjes staan;


In het begin hebben we in het .sii bestand aangegeven dat deze bestanden "paintjob_tutorialskin" gaan heten. dus;


Nu dat is gebeurt openen we het .tobj bestand met TobjEdit, net zoals we dat zojuist deden met de .tobj van de icon.
Verander de inhoud van de .tobj zodat het matcht met de bestandsnamen;

Ik heb hier de bestandsnaam veranderd en opgeslagen de screenshot die je hier ziet heb ik gemaakt toen ik het nogmaals opende om te controleren of het opslaan goed is gegaan. Je ziet dus dat er een plusje achter is gekomen. Dit moet ik weghalen om een crash van ETS2 te voorkomen!

Als alles klopt en opgeslagen is kunnen we verder met de skin zelf.
Open het .dds bestand met Photoshop. (laat de keuze "load using default sizes" staan en druk op OK)


Zoals gezegd kunnen kleurbare skins max. 4 kleuren bevatten. De basiskleur (zwart), blauw, rood en groen.
Gebruik voor zwart de kleurcode #000000
Gebruik voor blauw de kleurcode #0000ff
Gebruik voor rood de kleurcode #ff0000
Gebruik voor groen de kleurcode #00ff00

Gebruik geen andere kleuren als deze 4, andere kleuren kun je ingame niet zo makkelijk veranderen!

Gebruik tijdens het maken van je skin lagen/layers. Dit maakt het werken heel makkelijk en je kunt met één klik dingen apart verschuiven of deleten


Ben je klaar? Sla de boel op als DDS.


DXT1 is oké, klik op save en sluit af.


Ga weer helemaal terug naar het begin en zoek de bestanden van het icoon weer op. Open het bestand dat we "icon_tutorialskin.dds" hebben genoemd.


Maak nieuwe lagen en verander je icoontje.
Als voorbeeld heb ik een nieuwe achtergrond gemaakt in een nieuwe laag en tekst in een andere laag. Let op dat je niets belangrijks over het grijze vak tekent, dit valt later weg. Vandaar dat mijn tekst links staat.


Selecteer al je lagen op de achtergrond na!, klik er met de rechtermuisknop op en kies voor "merge layers" of "lagen samenvoegen"


Je hebt nu nog twee lagen, de achtergrond en jouw bewerking. Kies de achtergrondlaag en selecteer met de toverstaf de rechterhelft. Je ziet dat de selectie de contouren van de achtergrondlaag volgt. (tolerantie op 13, zie plaatje)


Selecteer nu de andere laag en druk op delete. Jouw laag wordt nu bijgesneden aan de hand van de contouren van het origineel.


Nu gaan we een alpha channel aanmaken. Dit zorgt ervoor dat in het spel dat lichtgrijze vlak transparant wordt.
Ga naar Channels. Je ziet 4 channels staan.


Maak een nieuwe channel aan, een zwart vlak verschijnt.


Zwart betekent doorzichtig. De linkerhelft moet dat niet zijn.
Druk eerst ctrl,shift,I in om de selectie om te keren
Daarna ctrl,I.
Zorg ervoor dat de oogjes voor de kleurchannels aanstaan, en de alpha niet!
Het zou er nu zo uit moeten zien;


Ga weer terug naar layers, en voeg de twee overgebleven lagen samen


Sla weer op als .DDS, let in het NVidea venster wel op; sla op als DXT5!


Alle bestanden zijn af. Ga terug naar het venster met de drie hoofdmappen en maak daarnaast een nieuw ZIP-bestand aan.


Sleep de drie mappen erin en geef je bestand een naam (maakt niet uit wat).


Van de bestandsextensie ".zip" maak je heel simpel ".scs"


Je mod is klaar, zet hem in de modmap.


Vink de mod aan in je profiel


En veel plezier!













Wil je een skin met veel kleuren en vind je ingame kiezen niet belangrijk?
Gebruik dan deze indeling voor je .sii bestand;
SiiNunit

{

accessory_paint_job_data : tutorialskin.scania.r.paint_job
{

name: "Tutorial Skin"

price: 1000 unlock: 1
icon: "icon_tutorialskin"

airbrush : true
base_color : (0.8307, 0.8307, 0.8307)

paint_job_mask: "/vehicle/truck/upgrade/paintjob/paintjob_tutorialskin.tobj"

stock: true
}
}
Gebruik mijn kleurcode-tutorial om de kleurcodes om te rekenen zodat de zonneklep, handgrepen en spiegels bij de rest van de truck passen
Je hoeft bij zo'n dan ook niet rekening te houden met de blauwe rode en groene kleuren! Gewoon doen wat je wil.
Gebruik toch Photoshop, met je Paint...
Gebruikersavatar
AXELOFF
Lid
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 22:50
Locatie: België

Re: Standalone Skin in ETS2

Bericht door AXELOFF »

:thumbup:


Het is pas een Zweed als het Scania of Volvo heet
Dun is de Mode, Dik is de Stijl!


Like Danmark - Holland Style at Facebook
Gebruikersavatar
etskarst
Lid
Lid
Berichten: 710
Lid geworden op: do 26 jan 2012, 21:46
Locatie: Yn Fryslân Yn Joure

Re: Standalone Skin in ETS2

Bericht door etskarst »

kan het ook met paint heb namelijk geen photoshop heb t geld er niet voor en met een crack meot je altijd weer een iphone oid winnen
Gebruikersavatar
AXELOFF
Lid
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 22:50
Locatie: België

Re: Standalone Skin in ETS2

Bericht door AXELOFF »

Dag Bart,

Het is me gelukt totdat ik mijn skin wil gebruiken, heb je enig idee welke stap ik heb fout gedaan?


Het is pas een Zweed als het Scania of Volvo heet
Dun is de Mode, Dik is de Stijl!


Like Danmark - Holland Style at Facebook
Gebruikersavatar
Bart
Lid
Lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:34
Locatie: Echt

Re: Standalone Skin in ETS2

Bericht door Bart »

Ik kan vanuit hier niet zien wat er precies misgaat.

Ik neem aan dat je de mod die je hebt gemaakt aanvinkt in het profiel?
Crasht je spel? Wanneer?
Zie je de skin wel staan maar crasht het als je hem selecteert?
Gebruik toch Photoshop, met je Paint...
Gebruikersavatar
AXELOFF
Lid
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 22:50
Locatie: België

Re: Standalone Skin in ETS2

Bericht door AXELOFF »

Bart schreef:Ik kan vanuit hier niet zien wat er precies misgaat.

Ik neem aan dat je de mod die je hebt gemaakt aanvinkt in het profiel?
Crasht je spel? Wanneer?
Zie je de skin wel staan maar crasht het als je hem selecteert?
Alles werkt totdat ik de shop ben en hem wil gebruiken op mijn truck.


Het is pas een Zweed als het Scania of Volvo heet
Dun is de Mode, Dik is de Stijl!


Like Danmark - Holland Style at Facebook
TheMinecrafterNL
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 19:11

Re: Standalone Skin in ETS2

Bericht door TheMinecrafterNL »

Beste bart,

Mooie Tutorial, er is alleen 1 probleempje.
Als ik de mod in me game doe en hem selecteer in me profiel kan ik hem nergens in de shop vinden.
Is er een minimum prijs of ligt het aan iet anders.
Ik hoop snel een reactie te krijgen

Mvg,
Josh - TheMinecrafterNL/JustNLGamingHD
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”