Template Maken + UV Mapping

Handleidingen over verschillende onderwerpen
Plaats reactie
Erwin

Template Maken + UV Mapping

Bericht door Erwin »

Onderwerp: Template maken + UV Mapping
Maker: longlinerV8
Moeilijkheidsgraad: Rood
Benodigdheden: ZModeler en Paint
(TruckSimulators.nl is niet verantwoordelijk voor onderstaande inhoud)

TEMPLATE AANMAKEN
--------------------------------------------------------------------------------
om een template aan te maken moet je zmodeler geopend zijn,
op de hide all klikken en alleen het onderdeel selecteren waar
je een template van wil hebben
- zet het scherm in het zicht waarvan je de template wil
(left-right-bottom-top-front-back)
-druk 1keer op printscreen (prtsch) op je toetsenboord
-open nu 2paint bestanden
-neem het 1e paint bestand en en doe ctrl+v (plakken) nu zie
je zmod in je scherm.
-knip in paint het onderdeel en plak die in de 2e paint
-het 2e paint bestand MOET 1024x1024(of512x512 enz )zijn!!!


groote voor tamplates


pttm: 512x512 of 1024x1024
voor ets en gts kan je 1024x1024 maar het beste is 2048x2048 neemen
---------------------------------------------------------------------------------------
mappen van onderdelen voor zmodeler 2.0.5/2.0.6/2.2.1/2.2.2/2.2.3

open zmodeler 2 en importeer een truck
-ga naar de bodem van object lijst en klik op hide all
-ga vervolgens naar de 4 kubussenen klik verex
(genaamd vlnr: vertex-edge-polygon objects)
-ga nu terug naar de objects lijst en selecteer het
onderdeel dat je wil mappen.
klik dan op het boxje voor het onderdeel,er verschijnt
dan een v-tje. doe dit ook bij het onderdeel dat op .psm eindigd
-ga nu naarhet onderdeel in het hoofdscherm en klik
1 keer op het onderdeel. als het goed is verschijnen er nu allemaal
rode vierkantjes.(polygons)
-klik nu 1 keer op SELECTED dat die aan staat (of druk op spatie)
-ga nu naar de edit lijst en selecteer "select>quadr"
-gebruik nu je linkermuisknop en selecteer de delen die je wilt
mappen
-ga dan naar je toolbar bovenin en zoek het rode bolletje genaamd "materials editor"
-een ander scherm opent zich, dit is de materials -
editor.
-ga dan naar de ALPHA PARAMETERS
-wanneer je op de alpha parametrs klikt zie je een v-tje staan met daar achter
alpha blending
-vink die uit en klik op de alpha parameters balk dat die weer invouwd
-op de bodem zie je de texture layers en als het goed is zie je dat het eerste boxje gevinkt is
-klik daarna op het balkje met de ....(naast dat boxje die gevinkt is)
de textures browser scherm opent zich nu

-klik nu op add en zoek de skin/template die je hiervoor hebt aangemaakt(voor
info daarvan kijk onderaan)
-rechts van de textures browser zie je :show texture as:,
-daar doe je opaque en dan op OK
-terug bij de materials editor klik je op assign to selection" en dan op OK
-kijk nu in het3d scherm en alshet goed is zie je onderdelen die je op je skin
staan op het onderdeel
-ga nu terug naar de edits lijst en selecteer :"surface>mapping>edit uv"
dan klik op het onderdeel waar we mee bezig zijn
-nu verscheind een ander scherm genaamd "mapping edito/remove options"
selecteer nu generate new en klik op ok
-verander nu van scherm door op het woord 3d (left-right-bottom-top-front-back)
te klikken
-en dan naar uv mappen te gaan
-nu zie e het onderdeel dat je wilt mappen en je skinstaan
-klik nu op de kubbus object en selecteer "modify>move" en verplaats het
deel naar de kleur(onderdeel v/d skin),als het te groot is doe je "modify>scale" en verklein je het
-als het onderdeel op zijn plek zit verander je weer van scherm om op 3D (left-right-bottom-top-front-back)
Gebruikersavatar
rick728
Lid
Lid
Berichten: 863
Lid geworden op: za 03 apr 2010, 19:56
Locatie: Eijsden
Contacteer:

Re: Template Maken + UV Mapping

Bericht door rick728 »

Ik heb zmod 2.2.4 is dat het zelfde?
Gebruikersavatar
Vliegmachine
Lid
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:12
Locatie: ERGENS WAAR JIJ NIEt WIL WONEN

Re: Template Maken + UV Mapping

Bericht door Vliegmachine »

Ja dat werkt gewoon het zelfde
Van Holland naar Zweden of Noorwegen

Overal kom je de Koelerboeren tegen.
Gebruikersavatar
vogeltje93
Lid
Lid
Berichten: 352
Lid geworden op: vr 19 jun 2009, 14:13
Locatie: gorinchem

Re: Template Maken + UV Mapping

Bericht door vogeltje93 »

en daarna als het onderdeel op zn plek zit?
wat moet je daarna doen om hem daadwerkelijk in het spel te zien :P
ken iemand daar nog stukje over maken of niet want dnek dat je dan heel wat minder vragen krijgt
Afbeelding
Maupy1994 schreef: +1
maar hou nog wel van je hoor joël ... niks tegen yoeri zeggen anders wordt die weer boos dat ik vreemd gaa :oops:
Gebruikersavatar
SV3N
Lid
Lid
Berichten: 525
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 18:55

Re: Template Maken + UV Mapping

Bericht door SV3N »

http://www.youtube.com/watch?v=jYcR6sOY ... re=related

Hier kun je ook wel iets mee denk ik ;)
Gebruikersavatar
wielli
Lid
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 13:35
Locatie: Vlaanderen

Re: Template Maken + UV Mapping

Bericht door wielli »

ik heb een zmodeler 2.2.5 en snap er nog geen snars van, skinnen lukt wel al een beetje
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”